1 33 22

Drodzy Uczniowie i Rodzice!

 Pamiętajcie, że jesteśmy do Waszej dyspozycji. Gdy tylko poczujecie chęć porozmawiania, uzyskania wsparcia lub podzielenia się z nami Waszymi troskami lub refleksjami, można się z nami skontaktować w szkole.
Przypominamy także o bezpłatnym całodobowym Dziecięcym Telefonie Zaufania Rzecznika Praw Dziecka (800 12 12 12) oraz możliwości komunikowania się uczniów przez bezpieczny i bezpłatny czat internetowy, prowadzony przez psychologów na stronie https://brpd.gov.pl/sos-czat/.

Godziny naszej pracy:

Pedagog szkolny:

poniedziałek: 11.45 - 12.30 - logopedia kl. II i III

12.50 - 13.35 - logopedia kl. I i 5b

13.40 - 14.25 - logopedia kl. 5a i 4b

15.20 - 16.05 - logopedia 4b i 8b

16.05 - 17.05 - godzina do dyspozycji uczniów i rodziców

Wtorek: 8.00 - 9.30

Czwartek: 8.00 - 11.30

Piątek: 8.00 - 8.30      8.30 - 12.00

Psycholog szkolny:

poniedziałek: 11.45 - 17.45

środa: 7.30 - 11.00

czwartek: 7.30 - 10.00

 

Drodzy Uczniowie!
Czas pandemii jest dla Was okresem niezwykle trudnym. Wymaga zmierzenia się z wieloma problemami, krzyżuje plany, ogranicza, a przede wszystkim wymusza od Was izolację społeczną. Są to sprawy, które dotykają w obecnych czasach nas wszystkich, jednak z pewnością to młodzi ludzie odczuwają ich skutki w sposób zwielokrotniony. To Wy musicie się zmierzyć ze zdalnym nauczaniem, nie możecie w sposób swobodny lub przynajmniej tak, jak robiliście to dotychczas, rozwijać relacje rówieśnicze, często odczuwacie lęk i niepewność, które podsycane reakcjami i lękami Waszych najbliższych, uniemożliwiają właściwe funkcjonowanie.
W trosce o Wasze zdrowie psychiczne Rzecznik Praw Dziecka zainicjował przedsięwzięcie stanowiące jedną z możliwości odpowiedzi na potrzeby dzieci i młodzieży zmagających się z kryzysem psychicznym - bezpłatny całodobowy Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka (800 12 12 12) oraz możliwość komunikowania się przez bezpieczny i bezpłatny czat internetowy, prowadzony przez psychologów na stronie https://brpd.gov.pl/sos-czat/. Korzystając z możliwości kontaktowania się za pośrednictwem tych dwóch kanałów komunikacji, możecie uzyskać natychmiastowe wsparcie, podzielić się swoimi przeżyciami i wspólnie z osobą dorosłą zastanowić nad rozwiązaniem problemów.
Więcej na ten temat możecie przeczytać na stronie:
https://brpd.gov.pl/2020/12/07/startuje-calodobowy-dzieciecy-telefon-zaufania-iczat-internetowy/.

Zachęcamy Was również do kontaktowania się z nami.
Psycholog i pedagog szkolny:
Szymon Olejnik
Agnieszka Walendowska-Golec


„Szukanie pomocy jest oznaką siły, a nie słabości”

Czasy, w których żyjemy, zmusiły nas, niestety, do przeorganizowania życia, zmiany priorytetów, wyznaczenia nowych celów i rozluźnienia więzi społecznych, a także do nauki nowych zachowań, narzuciły nam dystans społeczny. Nikt nie był na to przygotowany, nikt tego nie chce i każdy marzy o powrocie do normalności i odzyskaniu własnej codzienności sprzed pandemii. Wokół nas panuje lęk, kryzys i stres.
Boimy się o życie lub zdrowie najbliższych, stajemy przed dylematami dotyczącymi jakości lub możliwości wykonywania naszej dotychczasowej pracy zawodowej, boimy się, że być może ją stracimy i nie będziemy mogli utrzymać dotychczasowego poziomu funkcjonowania. A przede wszystkim unikamy ludzi… Przynajmniej tych, którzy wydają się nam „mniej potrzebni” w życiu. Wielu z nas tęskni do uścisku ręki z drugim człowiekiem, swobodnej rozmowy z osobą nieznajomą lub spontanicznego spotkania z przyjaciółmi. Boimy się zakażenia koronawirusem i są to postawy słuszne i mające zagwarantować nam bezpieczeństwo. Jesteśmy jednak ludźmi, istotami społecznymi, które do normalnego i zdrowego funkcjonowania psychicznego potrzebują rozwijania i wzmacniania relacji z drugim człowiekiem, co w obecnym czasie stało się trudne lub wręcz niemożliwe.
Wybuch pandemii zdziwił wszystkich, wyostrzył czujność i zmusił do dystansu. Nikt jednak nie spodziewał się, że to wszystko potrwa tak długo. Po tylu miesiącach  niepewności i ograniczeń zaczynamy odczuwać zmęczenie i frustrację. Pogłębiający się lęk spycha nas w kierunku negatywizmu, zniechęca do działania, a niekiedy może przyczynić się do rozwoju depresji. Obecny czas, z całą pewnością, nie sprzyja pozytywnemu myśleniu. Jest zaprzeczeniem wszystkiego co dotychczas znaliśmy i jak dotychczas funkcjonowaliśmy. I właśnie w tym miejscu należy postawić sobie pytanie: czy powinniśmy się poddać, pozwolić, aby wir codziennych, przygnębiających wydarzeń i informacji, wciągał nas w nurt pesymizmu?
Niewątpliwie - trudny czas i trudne odpowiedzi. Każdy z nas ma przecież bliskich, każdy się o nich boi. Niektórzy z nas stracili osoby znaczące, a pojawiający się lęk ograniczył racjonalne i swobodne funkcjonowanie. Straty bolą, bo są nieodwracalne. Nie pozwólmy jednak na utratę tego, co tak dobrze znaliśmy i kochaliśmy, nie zapominajmy o tym, jak było kiedyś i jak na pewno jeszcze będzie. Choćby ten „dziwny sen”  miał skończyć się dopiero za jakiś dłuższy czas. Nadal żyjemy, mamy swoich bliskich, swoje cele, pasje i marzenia. Starajmy się o nich pamiętać, realizować w sposób, w jaki jest to obecnie możliwe. Postarajmy się rozwijać i podtrzymywać relacje z innymi ludźmi, pamiętajmy o nich, rozmawiajmy z nimi - czasami wystarczy po prostu zadzwonić, napisać sms lub połączyć się na Skype’ie.  Spróbujmy szukać dobrych stron w nawet trudnych doświadczeniach, kreślić w głowie plany i marzenia. To nie jest tylko stracony czas i jakaś „gorsza” teraźniejszość. Nie tylko to: pamiętajmy też o sobie, zadbajmy o wypoczynek, rozwijajmy pasje, pracujmy w sposób, w jaki jest to możliwe i jak najlepiej potrafimy. Kryzysy bowiem są wpisane w naszą ludzką egzystencję i oczywiście, z jednej strony, są zagrożeniem, jednak z drugiej - stanowią szansę na rozwój i pełniejsze zintegrowanie naszej osobowości. Dzięki nim uczymy się lepiej poznawać i doświadczać zagrożenia, które nas dotykają, określać i rozwiązywać w sposób konstruktywny pojawiające się problemy. Stajemy się przy tym silniejsi i potrafimy wyciągać wnioski na przyszłość, aby funkcjonować kreatywniej, z większym rozmachem i siłą.
Pozwólmy sobie pomóc, a przede wszystkim zadbajmy o siebie w tym trudnym czasie. Jeżeli czujemy, że jest nam ciężko, to pamiętajmy, że możemy, a nawet powinniśmy zwrócić się o pomoc. Kondycja naszej psychiki jest siłą napędową nas samych. Proponujemy zatem zajrzeć w poniższy link i zapoznać się z przedstawionymi propozycjami przygotowanymi przez poznański Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej. Czytając „Kryzysownik” dowiemy się jak należy skutecznie dbać o swoje samopoczucie emocjonalne, gdzie szukać wsparcia     w chwili doświadczenia silnych negatywnych emocji i w jaki sposób radzić sobie w sytuacji kryzysu. Zamieszczona karta obserwacji nastroju pozwoli obserwować i określić swój stan emocjonalny, co pozwoli właściwie nazwać oraz ocenić własne emocje i myśli oraz zastosować metody samopomocy w przypadku, gdy poczujemy, że stan naszego zdrowia psychicznego jest zagrożony.
Zachęcamy również do kontaktu z nami, jesteśmy do Państwa dyspozycji.
https://rops.poznan.pl/zdrowiepsychiczne/kryzysownik/


Psycholog i pedagog szkolny:
Szymon Olejnik
Agnieszka Walendowska-Golec


Drodzy Uczniowie!
Obecne, trudne czasy sprawiły, że musimy pozostać w naszych domach. Niektórzy z Waszych Rodziców być może pracują w domu, inni po prostu w nich pozostają, czekając razem z Wami na zmianę sytuacji w kraju. Oczywiście, na pewno, są Rodzice, którzy muszą wyjść poza to bezpieczne miejsce, gdyż tego wymaga ich praca. Sytuacje są różne, ale w tym wszystkich Wasza jest taka sama - pozostajecie w domu, w którym realizujecie obecnie każdą aktywność Waszego życia. Tutaj rozgrywa się Wasze życie rodzinne, towarzyskie, realizujecie swoje zainteresowania i pasje, ale także naukę, co jest przecież bardzo dużym wyzwaniem w obecnej chwili. Można powiedzieć, że jesteście bohaterami obecnego systemu oświatowego, który z uwagi na zaistniałą sytuację postawił przed Wami ogromne wyzwanie, któremu, jak się okazuje, potraficie sprostać.
W tym miejscu chciałabym Wam przypomnieć, iż oprócz najnowszych wynalazków informatycznych, sprzętów, programów, którymi się posługujecie, posiadacie jeszcze coś o wiele bardziej cenniejszego, z czego również możecie skorzystać podczas nauki. Mam na myśli Wasze zmysły: wzroku, dotyku, słuchu, które nawet teraz, a może właśnie przede wszystkim teraz, można wykorzystać wspomagając jakość Waszej nauki.
Aby się dowiedzieć, który zmysł jest u Was dominujący i może posłużyć jako wsparcie w nauce, proponuję Wam zrobić krótki test, który pozwoli określić preferowany przez Was styl uczenia się. Czytając każde pytanie zapisujcie sobie na kartce odpowiedzi, które po podliczeniu, pozwolą wskazać, który styl uczenia się dominuje u Was. Pozwoli to urozmaicić naukę oraz wykorzystać pewne wskazówki w praktyce.

więcej można znaleźć klikając w link: style uczenia się - korzystanie z własnego potencjału


  Adresy stron internetowych, które warto w wolnej chwili odwiedzić:
1). Pomoc w sytuacjach trudnych (w rodzinie lub w Internecie)
www.sieciaki.pl  - można znaleźć tutaj przydatne informacje i wskazówki jak bezpiecznie korzystać z Internetu. Ponadto ciekawe materiały, gry oraz projekty, które urozmaicą Wasz czas wolny, a także linki do bezpiecznych stron, mogące wskazać drogę pomocy, w sytuacjach trudnych i problemowych, które mogą Was spotkać podczas korzystania z Internetu (hejt, niebezpieczne strony czy oprogramowania).
Na stronie wskazane są również linki do stron udzielających dzieciom pomocy, w sytuacjach pojawienia się kryzysu w rodzinie, agresji lub przemocy np.:
www.fdds.pl (oficjalna strona Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę)
www.dzieckowsieci.pl
www.dziecinstwobezprzemocy.pl
www.niebieskalinia.pl

2). Pytania i odpowiedzi z zakresu psychologii i pedagogiki
Portal psychologiczny: www.psychologia.net.pl (można znaleźć tutaj odpowiedzi na wiele interesujących i nurtujących pytań o charakterze psychologicznym lub pedagogicznym).
www.dla-dzieci.com.pl(porady; artykuły na ważne i ciekawe tematy dotyczące rozwoju  i wychowania dziecka; gry, bajki i kreatywne sposoby spędzania czasu wolnego).

3). Sposoby radzenia sobie ze STRESEM
http://wiecjestem.us.edu.pl/no-stress-sposoby-radzenia-sobie-ze-stresem-relaks-i-odprezenie

https://mojapsychologia.pl/artykuly/9,stres/365,jak_skutecznie_radzic_sobie_ze_stresem_maly_przeglad_prostych_technik_redukcji_stresu.html

https://michalpasterski.pl/2009/01/10-sposobw-na-pozbycie-sie-stresu/

4). Rozmowy na temat koronawirusa
Z młodszymi i ze starszymi (forma książeczki): https://www.wydawnictwoolesiejuk.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Koronawirus.pdf

https://drive.google.com/file/d/1pkCtETpfNgrVNP4j5umUG1DB0ozPPjV2/view

 

Techniki relaksacyjne


Jak kształtować pozytywne relacje ze swoim dzieckiem ?


Jak skutecznie zaplanować naukę w domu?


 Dlaczego warto wypoczywać ?


Psycholog szkolny

Jak organizować dzieciom warunki do nauki w domu?

 

Szanowni Rodzice!

Z uwagi na zaistniałą sytuację i konieczność przebywania w domowej izolacji, wydłuża się czas, jaki dzieci spędzają przed komputerem czy smartfonem.  Rodzicielska czujność może zostać uśpiona, skoro dzieci przebywają w domu i wydaje się nam, że pod naszym okiem są bezpieczne. Musimy jednak, Drodzy Rodzice być czujni. Z jednej strony musimy wspierać nasze dzieci w procesie edukacyjnym, z drugiej strony czuwając jednocześnie nad spędzaniem przez nie czasu wolnego, by były wolne od zagrożeń, na jakie mogą napotkać w Internecie. Wykorzystajmy ten czas na rozmowy, na bycie razem, na wspólne zajęcia, które zbudują lub odnowią więzi i poczucie rodzinnej wspólnoty. Nie pozostawajmy obojętni na to, co nasze dzieci czują, przeżywają. Interesujmy się z kim rozmawiają i jak spędzają wolne chwile.
Udostępniam Państwu Spot Kampanii ”Uważni Rodzice”, który pokazuje, jak łatwo przegapić ważne sprawy naszych dzieci oraz link do debaty: „Uważne rodzicielstwo – od idei do działania”. Kampania ta zwraca uwagę na kluczową rolę rodzicielskiej uważności w ochronie dzieci przed zagrożeniami online. Pokazuje, że dzieci, których rodzice znajdują czas na rozmowę, są uważni na zachowanie dziecka, potrafią dostrzec jego potrzeby i umiejętnie wychodzą im na przeciw, w dużo mniejszym stopniu są narażone na manipulację, również w sieci. Dlatego hasło kampanii brzmi: „Rodzicielstwo to wyzwanie. Uważaj, żeby czegoś nie przegapić”,
http://uwaznirodzice.pl/ filmik z opisem problemów dzieci w sieci
https://www.youtube.com/watch?v=9kUXNJk0FRU debata dość długa, ale warto posłuchać

Pozdrawiam serdecznie
Szymon Olejnik - psycholog

 

Jak motywować dziecko do nauki zdalnej?

Informacja o nowej Poradni Psychologiczno - Psychoterapeutycznej w Ostrowie Wlkp.


Konflikty - jak je rozwiązywać?


Uzależnienie od Internetu


 

Szkoła Podstawowa
im. Orła Białego
w Przygodzicach

ul. Wysocka 2
63-421 Przygodzice

NIP: 622-22-38-432
Kontakt ze szkołą:

tel./fax. 62-592 70 05
e-mail: spprzygodzice@poczta.fm

mapy
Projekt i wykonanie: Phetrak Internet Technologies